Så navigerar du rehabiliteringsansvaret – en guide till aktörernas roller
För att rehabiliteringen ska bli framgångsrik behöver flera aktörer ofta samarbeta. Här får du en tydlig överblick över varje aktörs roll och ansvar i en rehabiliteringsprocess.
En rehabiliteringsprocess är en strukturerad plan som hjälper medarbetare att komma tillbaka till jobbet efter en sjukskrivning. Rehabiliteringsprocessen gör vardagen enklare för både medarbetare och arbetsgivare, och ser till att medarbetaren kan arbeta hållbart i framtiden.
Arbetsgivarens ansvar för arbetslivsinriktad rehabilitering
När en medarbetare inte kan arbeta fullt ut på grund av skada eller sjukdom så aktualiseras arbetsgivarens rehabiliteringsansvar, i enlighet med Socialförsäkringsbalken (SFB). Arbetsmiljölagen (AML) och dess tillhörande föreskrifter reglerar också det ansvar arbetsgivaren har i det förebyggande arbetet, vid arbetsanpassning och för uppföljning.
Du som arbetsgivare ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen, det vill säga de insatser och anpassningar som behövs i arbetet för att den som har drabbats av sjukdom eller skada ska återfå sin arbetsförmåga. Ansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan är arbetsrelaterad eller inte.
Det här är arbetsgivaren ansvarig för:
Förebyggande åtgärder för hälsa och säkerhet
Vidta alla nödvändiga åtgärder för att förebygga att medarbetare utsätts för ohälsa eller olycksfall.
Arbeta aktivt för att skapa en arbetsmiljö som främjar hälsa och säkerhet.
Anpassning efter individuella förutsättningar
Anpassa arbetet efter medarbetares individuella behov och förutsättningar.
Säkerställa att arbetsuppgifterna är lämpliga och hållbara för varje medarbetare.
Arbeta löpande för att identifiera behov av arbetsanpassning.
Om behov av arbetsanpassning konstateras, ska arbetsgivaren i samråd med medarbetaren utreda vilka möjligheter som finns att anpassa arbetssituationen och se till att detta implementeras.
Här kan du läsa mer om arbetslivsinriktad rehabilitering hos Försäkringskassan.
Systematiskt arbete med arbetsanpassning och rehabilitering
Arbeta systematiskt med att identifiera behovet av arbetsanpassning och implementera lämpliga åtgärder.
Se till att det finns en strukturerad rehabiliteringsprocess som följs.
Effektiv rehabilitering och uppföljning
Vidta åtgärder för att säkerställa en effektiv och snabb rehabilitering.
Följa upp och utvärdera rehabiliteringsinsatser för att säkerställa medarbetarens återgång till arbetet.
Strukturerad process och dokumentation
Se till att det finns en tydlig rehabiliteringsprocess med uttalade policys och rutiner.
Se till att det finns rutiner för att ta emot information om behov av arbetsanpassning.
Dokumentera alla rehabiliteringsmöten, arbetsanpassningar, åtgärder och eventuella omplaceringsutredningar.
Plan för återgång i arbete (enligt Socialförsäkringsbalken)
I enlighet med 6 § Socialförsäkringsbalken, skapa en dokumenterad plan för återgång i arbete senast dag 30, om medarbetarens arbetsförmåga förväntas vara nedsatt i mer än 60 dagar.
Fortlöpande dialog och uppföljning
Ha en kontinuerlig och nära dialog med medarbetaren och följa upp genomförda anpassningar och åtgärder.
Försäkringskassans roll i en rehabiliteringsprocess
Försäkringskassan är den myndighet som ansvarar för att samordna och övervaka rehabiliteringsinsatser från de olika aktörerna. Målet är att ge den enskilde medarbetaren ett effektivt stöd för att kunna återgå i arbete.
Försäkringskassan ska även be arbetsgivaren om upplysningar kring medarbetarens behov av rehabilitering. Därför är det viktigt att som arbetsgivare ha en strukturerad och väl dokumenterad process för att kunna redovisa sitt arbete med den arbetslivsinriktade rehabiliteringen.
Försäkringskassan ansvarar också för att:
Bedöma en sjukskriven persons rätt till sjukpenning vid nedsatt arbetsförmåga.
Besluta om medarbetaren istället för sjukpenning kan få rehabiliteringsersättning och arbetsträna hos arbetsgivaren.
Besluta om ekonomiskt bidrag till arbetsgivaren vid ansökan om stöd i arbetsanpassningsarbetet.
Upprätta en rehabiliteringsplan vid beviljad rehabiliteringsersättning.
Hålla avstämningsmöten för att identifiera individens behov av stöd och rehabilitering.
Företagshälsovården som resurs vid rehabilitering
Företagshälsovården är en extern resurs som kan bidra med professionell rådgivning kring arbetsmiljö, produktivitet och hälsa. När företagshälsovården deltar i rehabiliteringsprocessen kan de bland annat ansvara för:
Medicinska kontroller och läkarundersökningar.
Genomförande av arbetsförmågebedömning.
Genomförande av en arbetsskadeutredning.
Hälso- och sjukvården ansvarar för medicinsk rehabilitering
Hälso- och sjukvården ansvarar för den medicinska rehabiliteringen och har som mål att förbättra och återställa medarbetarens hälsa. De utfärdar också nödvändiga läkarintyg och bistår med behandling.
Arbetsförmedlingens roll i rehabilitering
Arbetsförmedlingen ansvarar för att bidra med yrkesvägledning och arbetsplatsförmedling för medarbetare som behöver byta arbete och är i behov av arbetsmarknadsstöd. Om arbetsgivaren ansöker om ekonomiskt bidrag till arbetshjälpmedel är det Arbetsförmedlingen som fattar beslut. Ansökan kan göras om berörda medarbetaren varit anställd i mindre än ett år.
Läs mer om bidrag till arbetshjälpmedel hos Försäkringskassan.
Medarbetarens ansvar i sin rehabilitering
Medarbetarens ansvar i en rehabiliteringsprocess är att aktivt medverka i sin rehabilitering och försöka få tillbaka sin arbetsförmåga. Medarbetaren ska också informera om sitt hälsoläge och lämna medicinska underlag för att rehabiliteringsbehovet ska kunna fastställas.
Vi hjälper dig som arbetsgivare i rehabiliteringsprocessen
Både chefer och medarbetare ska känna trygghet kring vad som gäller vid en sjukskrivning och återgång till arbete. En framgångsrik rehabilitering bygger på god samverkan och en strukturerad process. Vi på Min Byrå stöttar dig i arbetsgivaransvaret och hjälper dig att säkerställa en strukturerad rehabiliteringsprocess för smidig samverkan.
Hos arbetsgivareverket kan du läsa mer om de olika stegen i rehabiliteringsprocessen.
Hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig stötta din medarbetare på rätt sätt.
Guide till omtankesamtal
Om du upptäcker tidiga tecken på ohälsa hos en medarbetare är ett omtankesamtal ett hjälpsamt verktyg.